Zakelijk

Klagen helpt!

Mark van der Werf
15 February 2019
Met een klacht over je bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener kun je naar het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid). Het Kifid bestaat inmiddels meer dan 10 jaar en staat consumenten bij in het vinden van een oplossing voor de klacht. Jaarlijks worden meer dat 3000 klachten behandeld. Actief wordt gezocht naar de mogelijkheid om te schikken of wordt er bemiddeld. Het Kifid behandelt klachten over beleggingszaken, bankzaken, levensverzekeringen, hypotheken en schadeverzekeringen. Het Kifid heeft een goede website waar je veel informatie kunt verkrijgen. Waar moet je nu in ieder geval op letten voordat je een klacht indient?  
  • Voor iedere klacht geldt dat je eerst de klachtenprocedure moet volgen van de partij over wie de klacht gaat. Deze procedure kun je downloaden op de website van de dienstverlener. Als de dienstverlener een uitspraak heeft gedaan kun je, indien je hier niet mee eens bent, naar het Kifid.
  • Financiële dienstverleners kunnen bindend of niet-bindend zijn aangesloten bij Kifid. Bij het indienen van een klacht bij het Kifid moet je kiezen tussen een bindend of een niet-bindend oordeel. Aan een bindend oordeel moeten zowel de partij die de klacht indient als de dienstverlener zich houden. Je kunt de klacht daarna niet meer aan de rechter voorleggen terwijl dat bij een niet-bindend oordeel wel het geval.
  • Als de dienstverlener wordt veroordeeld om een bedrag te betalen dan is hij dat bij een bindend oordeel dus verplicht. - Als het geschil een bedrag betreft boven de EUR 25.000 dan kun je de klacht na de uitspraak van de geschillencommissie nog wel voorleggen aan de commissie van beroep.
  • Veel klachten worden niet in behandeling genomen omdat men de termijnen vergeet. Het Kifid neemt een klacht alleen in behandeling als deze binnen drie maanden na de definitieve reactie van de dienstverlener is ingediend of, binnen een jaar nadat de klacht officieel is gemeld bij de dienstverlener.
  • Laatste punt is dat klacht niet behandelbaar is als de klager niet voldoet aan de definitie van consument. Een consument is in principe iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen. Echter, als je eigenaar/bestuurder bent van een besloten vennootschap wat in feite een verlengstuk is van de natuurlijke persoon (je bent bv directeur van je eigen pensioen BV) dan val je ook onder de definitie van consument is kan de klacht in behandeling worden genomen. Een klacht aanhangig maken bij het Kifid is laagdrempelig. Er zijn in eerste instantie geen kosten voor het indienen er is ook geen verplichte vertegenwoordiging bij een zitting. Dat zijn voordelen boven de rechtsgang naar een rechter. Bovendien is het Kifid een gespecialiseerde instantie met kennis en ervaring.
Mark van der Werf
Ik begeleid ondernemers en particulieren die een geschil hebben met hun bank of financieel dienstverlener. Dat kunnen onderwerpen zijn op het gebied van zorgplicht banken, zakelijke zekerheden (pandrecht en hypotheek), beleggersgeschillen en consumentenrecht. Het oplossen van een conflict met je bank is tijdrovend en kostbaar. Tijdrovend omdat de bank een lange adem heeft en vaak baat heeft bij uitstel zodat de klant uiteindelijk de strijd moet staken. Kostbaar omdat de geschillen vaak complex zijn en juridisch advies vereist is. Daarom is het zeer belangrijk om eerst de feiten goed op een rij te hebben en te beoordelen wat de kansen zijn om succes te hebben bij het voeren van een procedure.

Gerelateerde berichten

Rechtbank Amsterdam heeft op 23 oktober 2013 bepaald dat partijen niet onder de uitspraak van de Rijdende Rechter uitkomen. Tussen partijen...

Deel dit blog artikel

Social buttons: 

Vind voor mij de juiste advocaat

U heeft hulp nodig bij een juridisch conflict? Laat ons u helpen met het vinden van de beste advocaat!
Reageer

Experts uitgelicht

(Incasso) beslag en executierecht, Ontslagrecht, Echtscheiding
5

(4 beoordelingen)
Aansprakelijkheidsrecht, Arbeidsrecht, Hippisch recht
5

(1 beoordeling)
Huurrecht, Bouwrecht, Burenrecht
5

(2 beoordelingen)

Exclusief bij De Advocatenwijzer

Gratis juridische documenten
Bespaartips bij juridische kosten
Beoordeel jouw expert
...en verder nog veel meer
Zelf aan de slag?

Over de Advocatenwijzier

Heb je een advocaat nodig maar vind je het lastig om uit het grote aanbod de juiste te kiezen? Dat begrijpen wij volkomen. Daarom helpt De Advocatenwijzer particulieren en ondernemers bij het vinden van een geschikte advocaat. Met onze uitgebreide ervaring in de advocatuur kunnen wij als geen ander de advocaat vinden die voldoet aan jouw criteria, voorkeuren en behoeften.